De favoriete fonts van het Sirius Graphics team

Zoals in één van onze eerdere artikels over de evolutie van fonts reeds uitgebreid beschreven, zijn fonts voor sommige mensen van groot belang en voor anderen bijzaak. De grafische experts van Sirius Graphics rekenen zich graag bij die eerste groep. Het ene lettertype krijgt al wat meer lof dan het andere. We nemen jou even mee in een geanimeerd gesprek over onze favoriete fonts.

 

De favorieten

Voor print kiest Kris voor Helvetica. Oorspronkelijk ontworpen door Max Miedinger in 1957 en later heruitgebracht in verschillende digitale versies, waaronder deze Neue-versie, ontworpen door Linotype in 1983. “Het is een vlot leesbaar lettertype, ook voor langere teksten, en ondersteunt maar liefst 103 (!) talen, waardoor het font een ideale keuze is bij drukwerk met veel taalvariaties. Ondertussen is Helvetica (Neue) uitgegroeid tot een echte klassieker.”

 

Voor mobile houdt Kris vooral van San Francisco, ontwikkeld door Apple. “Dit font zorgt voor een optimale leesbaarheid op mobiele schermen, zelfs bij heel kleine tekstgroottes. Typisch voor Apple is het ontwerp minimalistisch en gericht op een mooie weergave op allerlei schermen, en dat in allerlei talen.”

 

Kristof verkiest Raleway. “Een zeer elegant modern en minimalistisch font dat zowel digitaal als op print heel goed leesbaar is. Soms is het niet echt mogelijk om de reden te benoemen en voelt een font gewoon aan als natuurlijk. Mijn meest favoriete gewichten zijn de light en de thin“.

 

Laurens wordt instant happy bij het zien van Akzidenz Grotesk en Gedau Gothic. “Ze dateren respectievelijk van eind 1800 en 2011. Beiden zijn ze lid van de grote familie van gelijkledige schreefloze fonts, die tijdloos en multi-inzetbaar zijn. De gewichten (bold, italic, thin…) hebben elk een specifiek karakter.”

 

Minder geliefkoosde letters

Kris heeft het, zoals veel grafici, niet zo begrepen op Comic Sans. No further comment 🙂

 

Hoewel Laurens Times New Roman nog kan appreciëren, doet het Kristof eerder zuchten. “Een all-time classic die quasi opgebruikt is. Het was vroeger de standaard in de meeste tekstverwerkers en wordt door sommige gebruikers nog steeds gehanteerd wegens een gebrek aan kennis over alternatieven. Dat is zonde, want het internet staat vol prachtige fonts.”

 

Laurens heeft dan weer moeite met het alomtegenwoordige Arial. “Microsoft wou destijds geen licentie betalen om Windows te voorzien van Helvetica en liet bijgevolg een alternatieve versie maken. Arial is diens lelijke stiefbroer en heeft haast geen enkele esthetisch respectabele curve of vorm die op zichzelf werkt. Het is een goedkope rip-off die er jammer genoeg altijd zo is blijven uitzien.”

 

Zoals blijkt gebruiken mensen uit de grafische sector bepaalde fonts graag, of net niet, omwille van uiteenlopende redenen: geschiedenis, leesbaarheid, uitzicht, enzovoort. Sommige fonts zijn in sommige contexten moeilijk te gebruiken. Zo kan een flamboyant lettertype voor een bidprentje overkomen als weinig respectvol. Ook zijn er louter technische aspecten die de leesbaarheid in het gedrang brengen. Als je met een grove druktechniek zoals bv. zeefdruk aan de slag gaat met Didot in een kleine corpsgrootte, vraag je gewoon om problemen.

De vandaag beschikbare hoeveelheid fonts lijkt wel eindeloos en sommigen zijn voor zeer specifieke doeleinden ontwikkeld. Het is de taak van de grafisch vormgever om het kaf van het koren te scheiden en klanten op interessante alternatieven van de meest gekende fonts te wijzen.

 

Op zoek naar het juiste font of de technisch meest passende font technologie voor een project? Nood aan een corporate font voor uw onderneming? Contacteer dan vrijblijvend de grafische specialisten van Sirius Graphics, we helpen ook u graag verder.