Grafische specialisten: insourcen, outsourcen of een combinatie van beide?
Ervaar je een onverwachte piek in workload? Een collega uit de grafische afdeling die tijdelijk weg valt, door ziekte of zwangerschap? Of een grafische uitdaging waarover nog onvoldoende interne kennis aanwezig is? Dan is het interessant eens te kijken wat een externe grafische partner voor jou kan betekenen op vlak van insourcing en outsourcing van grafische uitdagingen.
Beroep doen op een grafische partner betekent directe toegang tot een grote pool van getalenteerde en direct inzetbare experten. De échte meerwaarde van een grafische partner begint waar die van andere organisaties eindigt. Maar wat kan zo’n partner nu heel concreet voor jou doen?
Flexibiliteit is key
Een onderneming die anno 2018 niet flexibel is, is ten dode opgeschreven. Flexibiliteit is niet enkel een cruciale factor voor (toekomstige) werknemers en collega’s. Snel aanpassen aan veranderingen is noodzakelijk om overeind te blijven in een ultra-competitieve markt. Gepast kunnen reageren op prikkels vanuit die omgeving en daarbuiten is eigen aan een flexibele organisatie. Dat is waar een ervaren externe grafische partner een concurrentieel voordeel kan opleveren.
Die flexibiliteit geldt niet enkel voor de eigen organisatie. Ook de grafische partner moet een heel flexibele werkcultuur aanmoedigen om snel en naadloos in te kunnen spelen op jouw noden. Bij Sirius Graphics doen we dit door gebruik te maken van een hybride manier van werken. We zoeken voor onze klanten constant naar de perfecte balans tussen insourcing en outsourcing. Wil onze klant zijn of haar eigen grafische workflows en werkstations behouden, dan zorgt ons grafisch interventieteam voor één of meerdere ervaren grafische medewerker(s) op locatie. Wil onze klant zijn of haar activiteiten optimaliseren, dan staat ons volledige grafisch team én moderne prepress studio in Gent ter beschikking als externe grafische afdeling. Een dedicated grafisch team neemt zo de dagelijkse verantwoordelijkheid over het volledige grafisch process. Geheel afgestemd op de wensen van de klant.
Echt talent wordt zeldzamer
Elke onderneming voelt en voert de zogenaamde ‘war for talent’. Volgens een artikel van Saleswise blijkt dat de balans vacatures per kandidaat compleet anders is in vergelijking met enkele jaren geleden. Dit betekent heel concreet dat het moeilijker wordt voor kleine bedrijven om echte talenten te behouden en voltijds tewerk te stellen. Toptalenten gaan sneller freelance aan de slag. Wie overblijft wordt meer dan vroeger benaderd door concurrenten. Deze nieuwe balans dwingt bedrijven ertoe om hun aanwervingsproces te herzien en op een andere manier naar de arbeidsmarkt te kijken. Daarbij wordt meer dan ooit gekeken naar outsourcing en/of insourcing als oplossing. In het verleden werd vooral gezocht naar IT-profielen. Vandaag zien we een stijgende vraag naar HR, sales en ook grafische experten.
Het risico van een foute aanwerving
Het invullen van een tijdelijke opdracht is voor ondernemers en HR afdelingen niet altijd evident. De ideale kandidaat moet snel beschikbaar zijn, een juiste match met de bedrijfscultuur vormen én specialist zijn in de tijdelijke opdracht die door hem of haar moet worden uitgevoerd. Mogelijk moet voor hem of haar een werkstation worden voorzien, software worden aangekocht en trainingen ingepland. Eén verkeerde aanwerving kan het hele project hypothekeren, bovenop een groot verlies van tijd en middelen.
Een externe grafische partner met ervaring en uitgebreid netwerk verlaagt deze risico’s. Bovendien vermijdt je zo de typisch langdurige selectieprocedure. Door gebruik te maken van een externe grafische partner bespaar je niet alleen geld en tijd. Je bent er ook zeker van dat een medewerker met de juiste skills en ervaring de openstaande opdracht komt invullen.
Focussen op Core Business
Niet elke organisatie die gebruik maakt van drukwerk en offline communicatie beschouwt dit als de kernzaak van haar takenpakket. Ook dit kan een reden zijn om samen te werken met een externe grafische partner. Door het volledig outsourcen van een grafische afdeling kan een onderneming meer focussen op haar kerntaken, met de zekerheid dat al dat grafische op een professionele manier gebeurt. Dit maakt meer tijd en middelen vrij voor je huidige werknemers of collega’s, zodat zij zich kunnen focussen op datgene waar ze zo goed in zijn.
Uiteraard is het outsourcen van een volledige grafische afdeling een grote stap. Steeds meer bedrijven experimenteren daarom eerst met een aantal functies te insourcen, alvorens volledige diensten of afdelingen uit te besteden aan een externe partner.
Sirius Graphics als hybride partner
Door onze flexibele structuur kan Sirius Graphics hulp op maat bieden door grafische opdrachten bij jou op kantoor of vanuit onze prepress studio uit te voeren. Ook een hybride combinatie van beiden is perfect mogelijk, indien gewenst. Inclusief alle nodige hard- en software. We werken daarbij steeds vanuit een rijke ervaring die ons in staat stelt de juiste profielen te matchen met de juiste jobs. We hebben toegang tot een uitgebreide pool aan grafische talenten, met een ruime expertise die een oplossing bieden voor jouw grafische uitdagingen.
Heeft je organisatie nood aan een flexibele grafische ontwerper of DTP’er?
Zijn er taken die je liever uitbesteedt aan een externe grafische partner?
Contacteer ons via info@sirius.be of bel +32 (0)477 49 51 32. We zetten onze ervaren grafische collega’s in op jouw locatie of nemen het werk mee naar onze studio.