Wat is Desktop Publishing (DTP)?

Kom je als niet-graficus soms in contact met gepassioneerde grafisch ontwerpers of desktop publishers? Dan vliegen je al snel technische vaktermen om de oren die onbekend of niet helemaal duidelijk zijn. Geen ideaal recept voor een vlotte communicatie. Daarom laat Sirius Graphics je in deze reeks ‘Grafische begrippen voor niet-grafici’ graag kennis maken met enkele essentiële grafische begrippen. Veel leesplezier!

 

Desktop Publishing? Euh …

Desktop Publishing of DTP omvat het hele proces waarbij bestanden van allerlei aard, afbeeldingen en teksten, op een digitale manier tot een publiceerbare vorm worden verwerkt. Historisch gezien gaat de term gepaard met het lay-outen van fysiek drukwerk. Met de komst van nieuwe media kan het net zo goed gaan over digitale publicaties, voor bijvoorbeeld een website. Naast een up-to-date computer, meestal een Apple Mac, rekenen desktop publishers dagelijks op programma’s als Adobe InDesign en Adobe Illustrator. Programma’s die al een tijdje voorzien zijn van opties die veel breder reiken dan enkel ‘klassiek’ drukwerk.

(R)evolutie

De vroege beginselen van DTP ontstonden rond de jaren 70- begin 80. Er brak een revolutie uit toen Apple in 1984 met de eerste Mac(intosh) en in ’85 met de LaserWriter-printer op de proppen kwam – een van de eerste laserprinters. Softwarebedrijf Aldus lanceerde PageMaker, een programma dat je vooraf kon tonen wat er op papier ging verschijnen (Pagemaker werd daarna opgekocht door Adobe en evolueerde in het bekendere InDesign). Zo’n WYSIWYG-editor, What You See Is What You Get, was toen compleet nieuw.

Het is ook de oprichter van Aldus, Paul Brainers, die de term desktop publishing uitvond. Ondanks softwarecrashes, gelimiteerde bewerkingsmogelijkheden en kleine of monochrome beeldschermen werd er onmiskenbaar geschiedenis geschreven. Omdat de Macintosh van Apple specifiek gericht was op deze nieuwe markt (zo werden er ook veel lettertypes voor de eerste keer in digitale vorm meegeleverd), zijn Macs in het grafische en creatieve milieu tot op vandaag nog steeds een populaire keuze.

Van print naar crossmedia

De afgelopen 20-30 jaar is er veel veranderd in de grafische sector. Beeldschermen werden groter, computers krachtiger, software uitgebreider, lettertypes talrijker… en zo ook de verschillende manieren om publicaties digitaal te gaan verwerken. Verwante sectoren als fotografie, video en webdesign zijn evenmin blijven stilstaan en komen meer dan ooit in contact met de ‘klassieke’ grafische sector. Zo ligt bijvoorbeeld motion design op het kruispunt van grafisch ontwerp en het audiovisuele. De samenkomst van al die grafische, interactieve en audiovisuele media van vandaag maakt dat de desktop publisher of grafisch vormgever zich niet langer beperkt tot enkel gedrukte media.

Door de digitale revolutie wordt vandaag veel minder op papier gedrukt dan 10-20 jaar geleden. Websites, apps, social media en video hebben als communicatiemiddel een groot deel van de markt overgenomen. Content die in deze digitale media voorkomt is de laatste decennia steeds visueel aantrekkelijker geworden, grotendeels dankzij de toenemende specialisatie en bredere rol van goed opgeleide grafici.

Print is not dead

Het feit dat grafische medewerkers tegenwoordig ook gevraagd worden multidisciplinair te zijn, wil niet zeggen dat het medium print dood is. Er blijven nog heel wat evoluties en commercieel interessante toepassingen voor ‘klassiek’ drukwerk waaronder boeken, magazines, verpakkingen, catalogi en promotioneel drukwerk. Vandaag worden deze publicaties meer dan ooit ontwikkeld in papieren én digitale vorm, elk afgestemd op hun specifieke doelgroep en waar mogelijk gepersonaliseerd.

Ongeacht de gekozen drager, digitaal of op papier, blijft een aantrekkelijke grafische vormgeving belangrijk. Voor gedrukte media is ook een perfect drukklaar bestand cruciaal. Los van het creatieve luik zijn er anno 2019 tal van mogelijkheden om dit technische aspect te versnellen, te optimaliseren en (gedeeltelijk) te automatiseren. Zo kan een maximum aan repetitief werk sneller en foutloos worden uitgevoerd, waardoor de grafisch ontwerper of desktop publisher meer tijd en middelen vrij heeft om écht een verschil te maken. Denk maar aan het automatisch lay-outen van folders en catalogi met EasyCatalog, iets waar we onze klanten graag bij helpen.

Efficiëntie en workflow-optimalisatie is het stokpaardje van Sirius Graphics. We vinden het belangrijk om alle (r)evoluties in de grafische wereld op te volgen en zo kwalitatief en efficient mogelijk in te zetten, zowel in print als crossmedia. Aarzel niet onze grafische specialisten hierover te contacteren, we helpen ook u graag verder.