Folders en catalogi automatisch lay-outen met EasyCatalog

Ook in dit digitale tijdperk is het belang van een gedrukte folder, catalogus of prijslijst niet te onderschatten. Volgens de Door to Door Impact Survey 2018 van BD myShopi lezen 9 op de 10 Belgen de reclamefolders die ze wekelijks in hun brievenbus ontvangen. Een mooie bevestiging dat ‘klassiek’ drukwerk nog steeds een krachtig medium is om uw producten en diensten te communiceren met uw doelpubliek.

Efficiëntie en snelheid zijn cruciaal

Uw promofolder of productcatalogus moet opvallen in de stroom aan folders en catalogi van andere bedrijven, waaronder concurrenten. Een aantrekkelijke opmaak die uw brand duidelijk en herkenbaar in beeld brengt bij uw doelgroep is dus onontbeerlijk. Folders en catalogi manueel opmaken en invullen is echter extreem tijdrovend en bijgevolg duur. Bovendien is de kans op fouten is erg groot. Eén verkeerde productfoto of verkeerde prijs kan uw verkoop en imago een stevige klap geven. De oplossing? Een geautomatiseerde grafische workflow die fouten vermijdt en meer tijd biedt voor het creatieve luik.

Een automatisatie-workflow opzetten is niet vanzelfsprekend. Dit vraagt voldoende kennis, tijd en organisatie voor een optimaal resultaat. Het blijft ook hier een cliché dat alles begint bij een goede voorbereiding. Alle informatie die gelay-out moet worden (bv. producten met hun bijhorende prijzen en features) wordt bij voorkeur opgeslagen in een gestructureerde database of spreadsheet, welke rechtstreeks aan de grafische workflow kan gelinkt worden. Correcte productinformatie en een geschikte datastructuur zal, in combinatie met een doordachte grafische workflow, renderen op heel wat vlakken.

 

 

Voordelen van (semi)automatisch opmaken

Folders, catalogi en prijslijsten geautomatiseerd opmaken heeft heel wat voordelen. We geven alvast de 3 belangrijkste redenen, volgens onze klanten:

  1. Tijd en kosten besparen
    Wellicht het meest voor de hand liggende voordeel. Als een catalogus of prijslijst manueel samengesteld wordt, zal een grafisch medewerker ettelijke uren spenderen om alle pagina’s piekfijn op te maken. De aanvoer van informatie en het uitvoeren van correcties zijn in dit geval een niet te onderschatten tijdrovende bezigheden. Kostbare tijd die niet gebruikt kan worden om andere taken uit te voeren.
  2. Foutenmarge verkleinen, controleerbaarheid verhogen
    Een goed ontwikkeld automatisatieproces heeft een aanzienlijk kleinere foutenmarge dan een mens. Zeker als die laatste een zeer repetitieve taak moet uitvoeren. Niet alleen het verwerken van de informatie, maar ook revisies en controles uitoefenen is vele malen betrouwbaarder dan in het geval van een manueel proces.
  3. Personaliseren en segmenteren
    Het correct organiseren van productinformatie heeft ook op lange termijn voordelen. Eenmaal uw database goed op punt staat, vraagt het niet veel extra werk om met andere delen van diezelfde informatie een alternatieve versie van uw catalogus of prijslijst te maken. Zo kunnen er voor verschillende doelgroepen verschillende assortimenten uitgelicht worden. Dit maakt het personaliseren van drukwerk een stuk eenvoudiger. Ook kan veel sneller en met weinig moeite een nieuwe versie van diezelfde catalogus worden opgemaakt, met nieuwe producten of prijzen. Uw doelpubliek kan met eenzelfde budget met een veel hogere frequentie worden bereikt.

 

 

EasyCatalog als ideale oplossing

Veruit het meest gebruikte opmaakprogramma voor folders en catalogi is Adobe Indesign. Op zich is Indesign een ideale tool voor het manueel opmaken van grote volumes informatie. In combinatie met bijkomende plug-ins laat Indesign ook het geautomatiseerd opmaken van folders en catalogi toe. Zo kan op korte tijd een grote hoeveelheid informatie in vooraf vastgelegde templates worden ingevoegd. Een van de meest populaire en kwalitatieve plug-ins hiervoor is EasyCatalog. Deze software wordt wereldwijd gebruikt door marktleiders in retail, FMCG en andere sectoren.

Ook onze eigen prepress studio en mobiele grafische consultants verkiezen EasyCatalog als standaard voor automatische en gepersonaliseerde opmaak. Dagelijks steunen onze grafische specialisten op hun kennis van EasyCatalog om klanten te voorzien van waardevol advies en correcte drukklare bestanden. Van een wekelijkse reclamefolder met 4 pagina’s tot een uitgebreide Velleman catalogus met tientallen of honderden pagina’s.

Sirius Graphics als ideale partner

Klinkt zo’n efficiënte grafische workflow als muziek in de oren? De grafische specialisten van Sirius Graphics staan klaar om u ook hierin te adviseren en te ondersteunen. We maken uw catalogus, folder of prijslijst op in onze prepress studio, of ons grafisch interventieteam zorgt voor advies en grafische ondersteuning op uw locatie. Aarzel niet ons te contacteren voor vrijblijvend advies of een offerte.

Omdat ons grafisch team voorzien is van up-to-date EasyCatalog licenties moet u deze als klant niet aankopen, een aanzienlijke besparing. Wil u desondanks een eigen EasyCatalog licentie aankopen en installeren, dan helpen onze partners u graag op weg.